6 tips om een lerende organistie te zijn en te blijven tijdens de crisis.

Een lerende organisatie zijn in deze crisistijd is nu juist belangrijk. Wendbaar kunnen inspelen op de veranderingen die nu plaatsvinden is een “must”. Daarin is het belangrijk om als organisatie een veilige omgeving te blijven bieden waarin de nieuwe situatie onderzocht mag worden en dat je daarvan mag leren.  Juist nu we anders moeten gaan werken. Dat medewerkers blijven openstaan voor de vernieuwingen die nu voor de deur staan.  Bij deze, deel ik 6 tips om jou en de organisatie daarmee te helpen.

 

Tip 1: Blijf duidelijk maken wat de visie (op leren) is binnen de organisatie.
Wat is vanuit het management de visie (op leren) binnen de organisatie tijdens deze crisis? Zijn er al afspraken gemaakt over wat er nu van de medewerkers verwacht wordt? Mogen de medewerkers fouten maken in deze verandering? Hoe gaan we daarmee om? Mogen we ervan leren? Hoe geven we feedback aan elkaar? Hoe communiceren we met elkaar?
Dit zijn belangrijke vragen om het met elkaar over te hebben en hier duidelijkheid in te verschaffen.  Zijn momenteel de kaders helder? Is het duidelijk welke koers jullie nu gaan varen? Is iedereen nog aan boord? Maak het samen bespreekbaar en creëer een duidelijk kader waar binnen ze mogen onderzoeken, experimenteren en ook fouten mogen maken.

Tip 2: Fouten maken moe(D).
Maak met elkaar bespreekbaar dat fouten maken mag en dat het hoort bij een leerproces, handel daar ook naar als management. Kijk samen wat er verkeerd is gegaan, waar lag het aan en waar kunnen we samen verbetering  aanbrengen? Maak van je organisatie een veilige haven waarvan men mag leren van fouten in plaats van daarop afgerekend te worden. Juist door samen te onderzoeken wat er is gebeurd, elkaar kritische vragen te stellen met als uitgangspunt om het proces beter te laten verlopen, werkt juist motiverend.

Tip 3: Wees open en transparant in wat je wilt en verwacht binnen de organisatie.
Door als management open en transparant te communiceren wat je van de medewerkers verwacht en hoe dat erin de praktijk uit moet gaan zien, geeft veiligheid en vertrouwen. Dit hoort ook bij het kader creëren waarin de medewerkers erop kunnen vertrouwen dat ze betrokken worden bij de plannen van het management. Veiligheid en vertrouwen wordt dan de fundering om tot leren te komen en iedereen aan boord te houden.

Tip 4: Sta open voor inbreng en kritiek van je medewerkers.
Als de koers voor de aankomende tijd op tafel ligt, sta juist dan open voor inbreng en kritiek. Als een medewerker kritiek uit, is dat even schakelen. Ga je in de “ja maar” modus of ben je bereid om daadwerkelijk naar de medewerker te luisteren? Je te verdiepen in zijn of haar perspectief door vragen te stellen? De inbreng of kritiek van de medewerker bespreekbaar te maken en toegevoegde waarde laten zijn voor de ( nieuwe) visie? Geef de medewerkers ruimte om input te geven. Luister naar ze en leer van elkaar door juist de interactie met elkaar op te zoeken.

Tip 5: Zoek de interactie met elkaar op en heb het over de ongeschreven regels.
Deze is na tip 4 voor de hand liggend maar minstens zo belangrijk. Maak “gewone” en voor de hand liggende zaken met elkaar bespreekbaar. De ongeschreven regels bespreekbaar maken, geeft  een kader en daardoor veiligheid en vertrouwen. Welke voorwaarden hebben we binnen de organisatie om in deze tijd te blijven leren? Hoe ziet dat eruit? Hoe blijven we wendbaar?  Welke stappen gaan we nu samen maken?  Wees hier duidelijk in en check op de werkvloer of het ze helpt om verder te komen.  Zoek de interactie op om te vragen hoe het verloopt en hoe het met ze gaat. Wat ervaren zij? Wat levert het hen op? Wat zou beter kunnen?

Tip 6: Sta als management open voor feedback en vraag er ook regelmatig naar op de werkvloer.
Geven de medewerkers jou feedback of is het stil vanuit de werkvloer? Wat gebeurt er als je om feedback vraagt? Durft men richting het management ook kritisch te zijn? Hoe veilig is het voor ze om het management feedback te geven? Mocht dit ( nog ) niet het geval zijn, onderzoek dit samen en zoek daarin weer de interactie op.

Hopelijk geven deze tips handvatten om met elkaar in de leerstand te blijven en voor elkaar te zorgen in deze crisistijd. Houd elkaar scherp en wees lief voor elkaar.

Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *